22 mars 2011

The Dwarves till WCR

Ja vi har ju redan konstaterat att The Dwarves kommer till årets West Cloast Riot, och att årets West Coast Riot följer med storebrorsfestivalen Metal Town ut till Säve Galopp för en riktig utefestival i det gröna. Men vilka är då The Dwarves? Det slår mig att alla kanske inte känner till detta underbara band som fick mig att falla pladask när jag såg dem första gången på den leriga Readingfestivalen i England.

Det första jag såg när jag tog mig in i tältet där de spelade den där gången var en naken gitarrist. Naken! Får man det utan att bli arresterad, tänkte jag? Fast sen drog jag mig till minnes The Parkinsons som slängde av sig nakna under nästan varje spelning och mig veterligt aldrig hade blivit eskorterade från scenen, och dessutom var han inte helt naken. En gimpmask hade han minsann på huvudet, "HeWhoCannotBeNamed"... och vips, innan jag visste ordet av, hade han dragit sitt plektrum mellan rumpskinkorna och slängt ut det till publiken som tacksamt tog emot det.

Denne nakne gitarrist är de fakto ett av bandets grundare, tillsammans med sångaren Blag Dahlia har de skapat ett av de mest ökända, kontroversiella dock extremt underhållande punkbanden i historien. Icke ovanligt är slagsmål med publiken, självåsamkade skador och annat fuffens, Josh Homme från Queens Of The Stoneage blev 2004 åtalad för en attack på sångaren men det kan tänkas att den inte var oprovocerad... År 2000 kontaktade de George W. Bush och erbjöd honom deras låt River City Rapist som kampanjlåt i presidentvalet och ett tag gick bandet ut med de falska nyheterna att tidigare nämnde gitarristen skulle ha knivskurits till döds i Philadeplhia och spelade även in en hyllningslåt på skivan Sugarfix. Själv hävdar han senare att han inte fick komma in i helvetet. Inget är heligt när det gäller det här gänget, de var t.o.m. portade från CBGBs! Enligt dem själva kommer de inte lämna några kvarlevor när de dör, endast fotspår i snön, och du kan inte se dem i speglar men däremot snart på en scen nära dig...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar