22 mars 2010

Om att få hår att trotsa tyngdlagen

Tuppkam, spikes, mohawk....osv, hår som står upp helt enkelt och då menar jag inte någon ynka centimeters hår som står upp av lite gelé till och med.

Har man en gång varit punkare och/eller umgåtts med sådana så kan man nog tricken ;)

Sammanfattningsvis är det detta som gäller: tupera, spraya, föna.

Har man mycket hår som ska upp är en hjälpande hand väldigt bra, ofta behövs nämligen minst 3 st.

En väldigt bra början är ett nytvättat hår, totalt oflottigt ska det vara!
Föna det torrt.
Sedan är det bara börja tupera närmast hårbotten. (tupera=kamma håret mothårs så att säga, ju finare kan desto bättre)


Sedan är det ett BRA hårspray och hårfön som gäller. Ett bra hårspray, det enda jag använt i 15 års tid, samt det enda i princip varenda alternativ vän jag har använder är Proffs, rosa proffs:




Billigt och luktar gott även!



Platt-tång kan vara en bra grej att använda sej av innan, jag har själv använd "våffeltång" rätt ofta.



Det beror ju förstås på om man ska ställa en tuppkam eller bara göra ett stort fågelbo, torrt, fönat hår, tupering och spray är ändå basen.



Ska man ställa en kam så gäller det att hålla håret sträckt uppåt, spraya och föna på håret tills sprayet torkat sen ska det stå rätt bra om man inte har alldeles för långt och tungt hår :)



Visst fungerar gelatin också om man använder det rätt, men VEM orkar trassla med sånt?

Nej, nej tupering och rosa spray så är saken biff sen! Det är bara prova sej fram tills man hittar sättet som funkar för en själv och ens eget hår :)




(en 12 år gammal tuppkam jag hittade i mina arkiv)

Jag har faktiskt använt både bok, strykjärn och dammsugare i kampen för ett upprättstående hår ;) (japps det funkar det med).

Skicka gärna in bilder på roliga hår till oss! blogg@shock.se

2 kommentarer:

  1. Bok? det måste jag testa på min kille. Själv fungerar hårfönen bäst x) ^^

    SvaraRadera
  2. Det var på den tiden en platt-tång inte fanns i var mans hand ;)

    SvaraRadera